CRM software, een vereiste voor elke marketing afdeling

Elk bedrijf heeft marketing nodig, zelfs wanneer jij een ZZP-er bent is het verstandig om jezelf te promoten om op die manier nieuwe klanten te vergaren. Echter, niet iedereen is zo slim om daadwerkelijk tijd te besteden aan dit belangrijke onderdeel van een bedrijf. Ben jij wel iemand die bij een bedrijf werkt dat volop aandacht besteedt aan marketing? Dan is het aan te raden om je eens te verdiepen in de juiste CRM (customer relationship management) software. Hiermee kan je de resultaten van de marketing afdeling flink verbeteren. Ook wanneer jij een kleine ondernemer bent die marketing te veel werk vindt, dan moet je alsnog dit artikel lezen. Met de juiste CRM tools is marketing namelijk helemaal niet zo’n gedoe. Hieronder lees je welke CRM tools het meest geschikt zijn voor ZZP-ers en MKB-bedrijven.

Wat is CRM software?

CRM software is technologie waarmee jij je klantcontacten overzichtelijk en effectief kunt onderhouden. Je kunt op één plek het nummer, emailadres en andere informatie van klanten opslaan. Zo heeft gelijk iedereen in je organisatie toegang tot deze gegevens. Verder kun je aangeven wat er al met de klant besproken is, zodat je dit kunt herinneren en andere werknemers van elkaar weten waarvoor al contact met de klant is opgenomen. Tevens kun je aangeven in welke fase van het verkoopproces de klant is, en wat de volgende stappen zijn. Die kun je vervolgens inplannen, en voor een deel automatisch uitvoeren. Zo wordt er op tijd contact opgenomen met leads, en wordt gedurende het hele proces goed in de gaten gehouden of alles soepel verloopt. Als marketeer ben je voortdurend bezig leads te genereren, je wilt natuurlijk dat hier effectief mee omgesprongen wordt. Met CRM software zit je wel goed wat dat betreft.

CRM software wordt steeds populairder

De markt voor CRM software wordt steeds groter. In 2018 werd deze markt aangeduid als de snelst groeiende software markt. De verwachte omzet in 2025 is meer dan 80 miljard! Je begrijpt dus dat steeds meer bedrijven investeren in deze software. Wanneer jij dit niet doet, zal je logischerwijs achterop raken. Geen enkele ondernemer wil dit over zichzelf afroepen. Investeer daarom in de juiste CRM tool, de marketingafdeling zal hierdoor stukken soepeler draaien!

Specialistische CRM en tools met een CRM uitbreiding

Aangezien het zo’n grote markt is zijn er ook vele spelers actief. Er is dus heel veel software waaruit je kan kiezen. Je kunt gaan voor de wat meer specialistische CRM, dit houdt in dat deze softwarepakketten puur gericht zijn op het Customer Relationship gedeelte. Er is eveneens software die zich op meerdere functionaliteiten richt, zoals facturatie, projectmanagement, boekhouden en meer. Het komt regelmatig voor dat software die eigenlijk bestemd was voor iets anders een uitstapje maakt naar CRM en deze functie ook aanbiedt. Een voorbeeld is Hubspot, dit programma werd voor inbound marketing ontwikkelt, maar introduceerde op een gegeven moment ook een CRM tool die heel handig is om te gebruiken.

CRM voor grotere en kleinere MKB bedrijven  

Wanneer jij overweegt om een CRM software-pakket aan te schaffen dan moet je rekening houden met de grootte van je bedrijf. Voor de wat grotere MKB bedrijven is de software van Salesforce en SAP heel goed. Voor de wat kleinere bedrijfjes kun je het best gebruikmaken van Pipedrive, of HubSpot CRM.

Pipedrive, software met een goede prijs-/kwaliteitverhouding

Pipedrive is een uitstekend programma, vooral geschikt voor beginners en bedrijven met een klein budget. Is jouw bedrijf net begonnen met marketing of proberen jullie nu net de boel te professionaliseren dan is deze software goed om mee in te stappen. Het is namelijk erg goedkoop, maar je krijgt er wel goeie kwaliteit voor terug. De instapprijs bedraagt 12,50 per maand (minimaal 1 persoon kan er dan gebruik van maken). Wat is er verder zo goed aan dit programma? Het ziet er heel mooi en gebruiksvriendelijk uit. Niet alleen het uiterlijk bevalt, het werkt ook heel gemakkelijk. Deze tool is wel echt specifiek gericht op CRM en heeft voor de rest niet veel functionaliteiten. Echter, wanneer jij graag wil uitbreiden zijn er wel degelijk mogelijkheden. Ze hebben en marketplace waar je allerlei extra tools kunt aanschaffen. Natuurlijk is het eveneens mogelijk om andere tools te koppelen via een API.

Teamleader, een tool met verschillende handige functies

Wanneer jij op zoek bent naar een wat uitgebreider pakket, dan is Teamleader een uitstekende optie. Dit programma biedt ook projectadministratie, urenregistratie en facturatie. Dit zijn alle drie bezigheden die bij elk bedrijf voorkomen. Het is dus erg handig wanneer je een CRM tool hebt die dit soort werk kan uitvoeren.

Facturatie, een erg handige functie

Het automatisch genereren van een factuur, is erg handig. Door dit soort processen te automatiseren is de kans op fouten kleiner. Hierdoor zal er niet zo snel een boze klant aan de lijn hangen omdat je het verkeerde bedrag gefactureerd hebt, of erger nog je loopt inkomsten mis omdat je de klant vergeet een rekening te sturen.

Projectadministratie is een ‘must’ voor elk bedrijf

Projectadministratie is eveneens extreem belangrijk voor elk serieus bedrijf,  je wilt goed bij kunnen houden wat er voor een bepaald project allemaal gedaan moet worden. Dit houdt in dat je een project moet kunnen opdelen in verschillende taken. Vervolgens is het erg handig dat je bij kunt houden welke taken al gedaan zijn, en wat nog gedaan moet worden. Tevens is het noodzakelijk om de taken goed te kunnen verdelen over het personeel. Als marketing bedrijf is het eveneens essentieel om een goede projectadministratie te hebben.

Nadelen van Teamleader

Aangezien je bij teamleader gelijk beschikking hebt over deze handige functionaliteiten is het een erg geschikte tool. Het is ook een Nederlands bedrijf. Alle omschrijvingen zijn dus gewoon prettig in het Nederlands te lezen. Nadelig is wel dat het redelijk prijzige software is. Het allergrootste nadeel van teamleader is wel dat er geen ingebouwde marketing functionaliteit is. Je zult dus ook nog andere tools moeten gebruiken naast Teamleader als marketeer zijnde. Het liefst heb je natuurlijk software die alles kan combineren.

Hubspot, goeie CRM software die ook nog eens gratis is!

Hubspot werd oorspronkelijk ontwikkelt voor inbound marketing. Hier zijn zij erg succesvol mee geworden. Wat is inbound marketing? Bij deze vorm van marketing, gaat het om het pull-model in plaats van push. Dat klinkt misschien wat vaag, maar is eigenlijk heel erg simpel. Vroeger werd marketing toegepast op een ‘opdringerige’ manier. Er werden constant salvo’s aan commercials op de consument afgevoerd in de hoop dat zij een bepaald product zouden kopen. Op een gegeven moment bedachten mensen dat het voor de consument veel fijner zou zijn dat zij informatie aangeboden krijgen waar zij naar op zoek zijn. Wanneer de klant goed geholpen wordt, dan zal hij vanzelf bij jou terug komen en uiteindelijk ook producten gaan kopen. Dit is de ‘pull’ methode. Hubspot heeft hier veel succes meegehad, en is een enorm groot bedrijf geworden. Toen zij bekend maakte dat zij een gratis CRM tool zouden lanceren, raakte vele concurrenten in paniek. Dit was wel terecht. Hubspot biedt namelijk uitstekende CRM software. Het is uitgebreid en gebruiksvriendelijk. Tevens zijn er allerlei extra marketing functionaliteiten. En dit allemaal gratis! Het enigste nadeel is dat, zodra je nog meer functionaliteiten wilt toevoegen je hier veel voor moet betalen. Aan de andere kant zijn al die functionaliteiten wel van een hoog niveau.  

Welke CRM moet ik kiezen?

Er zijn buiten deze drie nog veel meer CRM tools. Je vraag je wellicht af, welke moet ik in godsnaam kiezen? Een begrijpelijke vraag. Het belangrijkste is dat je goed nadenkt, waar jij als bedrijf zijnde en als marketing afdeling eigenlijk behoefte aan hebt. Elk bedrijf is anders, wat voor de één werkt is niet perse een goede ‘fit’ voor een ander. Heb jij bijvoorbeeld veel behoefte aan iets simpels, wat je snel onder de knie hebt? Of gebruik jij liever een programma met de meest uitgebreide functionaliteit? Denk er ook over na hoeveel werknemers nu en in de toekomst gebruik gaan maken van de software. Meestal betaal je namelijk per persoon. Door hier over na te denken kan je pas echt goed de kosten vergelijken tussen de verschillende tools.

Wanneer jij de juiste keuze hebt gemaakt, en een goed CRM systeem hebt aangeschaft zal je heel snel de positieve effecten ervaren, vooral als marketing afdeling. Een goed CRM systeem is namelijk erg gebruiksvriendelijk zodat je het snel onder de knie hebt. Je kan in handige dashboards resultaten zien. Gemakkelijk automatiseringen doorvoeren, waarmee contactgegevens automatisch opgeslagen worden en er eveneens automatisch e-mails verzonden worden. Je kunt webformulieren maken waarmee contactgegevens, nadat ze zijn ingevuld, gelijk in het crm systeem komen. Kortom het leven zal een stuk gemakkelijker worden!