Linkbuilding, wat zijn de beste technieken?

Online marketing is een heel breed vakgebied. Het heeft een heleboel verschillende aspecten. Social Media is natuurlijk erg belangrijk. Ook adverteren op Google speel een grote rol. Elk bedrijf wil eveneens goed scoren op SEO (zoekmachineoptimalisatie). Dit laatste is helaas niet erg makkelijk. Er gaat het nodige werk inzitten. Het duurt verder ook een poos voordat het resultaat oplevert. Succes met SEO is van een aantal factoren afhankelijk. Het hebben van de juiste content is erg belangrijk. Technische optimalisatie speelt ook een rol. Verder is linkbuilding essentieel. In dit artikel wordt uiteengezet wat de belangrijkste elementen zijn die een rol spelen bij linkbuilding. Lees dus door wanneer jij meer over dit onderwerp wil leren, en de SEO van jouw bedrijf een boost wil geven!

Wat zijn belangrijke linkbuilding factoren?

Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op linkbuilding. Om het nog lastiger te maken: deze factoren veranderen voortdurend. Google voert namelijk continu veranderingen door aan hun algoritme om op die manier de gebruikerservaring te verbeteren. Dit maakt het lastig voor de online marketing inspanningen van jouw bedrijf. Je moet voortdurend blijven leren en aanpassingen doen. Vroeger draaide het vooral om zoveel mogelijk links vergaren. Hier werd nogal wat misbruik van gemaakt. Sommige mensen bouwden speciale websites (linking farms) die als enigste doel hadden om Google te misleiden en zoveel mogelijk links naar een bepaalde website te krijgen. Google slaagt er echter steeds beter in om dit soort praktijken af te straffen. Maar waar beoordeelt Google dan jouw website en links op? Hieronder lees je een aantal van de meest relevante factoren.

Domein autoriteit

Domein autoriteit (DA) is waarschijnlijk de belangrijkste factor die van invloed is op jouw linkbuilding. Wat betekent domein autoriteit? Het geeft de waarde aan van een website op een schaal van 1 tot en met 100. Vanzelfsprekend is een hogere score waardevoller dan een lage. Het bedrijf ‘Moz’ dat SEO-tools maakt is de bedenker van deze score. Er zijn verschillende zaken van invloed op domein autoriteit.

Bedrijven zoals Apple of Amazon, die miljoenen bezoekers hebben, zijn vaak in het bezit van een hele sterke domein autoriteit. Een link van dit soort websites, die dus heel hoog scoren, is een stuk waardevoller dan een link van een domein met een lage DA. De redenatie van Google is dat websites met een erg hoge DA, betrouwbaar en waardevol zijn. Wanneer dit soort domeinen naar jouw website linken, ziet Google dit als een teken dat jouw website ook waarde heeft. Je wilt dus links naar jouw domein vergaren van andere websites die een hoge DA hebben.

Link placement    

Een andere factor die van invloed is, is link placement. Wat betekent dit en waarom is het belangrijk? Het draait om de plaats van jouw link op de website. Wanneer een link aan de bovenkant van een website staat is de kans een stuk groter dat mensen erop klikken. Links waar vaak op geklikt wordt hebben meer waarde. Je wilt dus voorkomen dat jouw link helemaal onderaan de pagina weergeven staat op een andere website. In principe moet je ernaar streven dat jouw links above-the-fold worden weergegeven. Dit is het gebied dat een gebruiker ziet zonder naar beneden te scrollen.

User engagement

Een ander belangrijk element is user engagement. Dit staat in verband met de hierboven beschreven factor van link placement. Waarom is dit zo belangrijk? Hoe gebruikers zich gedragen is moeilijk te manipuleren door kwaadwillende. Daarom ziet Google dit als een belangrijke factor, die ze graag meenemen in hun beoordeling. Google wordt eveneens steeds beter, hun algoritmes zijn steeds beter instaat om goed na te gaan wat een waardevolle pagina en website is. Daarom worden signalen zoals user engagement alsmaar belangrijker. Google heeft allerlei metrics waarmee ze kunnen vaststellen hoe gebruikers zich gedragen op jouw website. In de toekomst zal dit zich hoogstwaarschijnlijk blijven ontwikkelen.

De spam score

Zoals we al eerder hebben aangegeven in dit artikel, Google heeft een enorme hekel aan mensen die hen in de maling proberen te nemen. Ze proberen dit soort mensen te bestraffen. Technieken die Google proberen te misleiden staan bekend als Black-Hat. Het kan ook voorkomen dat jij helemaal niet bewust Google probeert te foppen, maar dat zij dit toch denken. Dit wil je natuurlijk niet. Om dit te voorkomen is het belangrijk om altijd naar de spam score te kijken. Je wilt geen links ontvangen van websites die een hele hoge spam score hebben. Dit ziet Google namelijk als een negatief teken, ze gaan jouw domein eerder wantrouwen. Probeer links vanaf deze websites zoveel mogelijk te vermijden.

Topical Authority

Een andere belangrijke factor, die eveneens steeds waardevoller is geworden de afgelopen jaren, topical authority. Wanneer een website over hondenvoer linkt naar jouw website over badkamers, dan is dit natuurlijk niet erg relevant en ook ietwat merkwaardig. Iemand die op een website over hondenvoer zit, wil natuurlijk helemaal niet iets over badkamers lezen. Zulke links voegen dus niet zoveel toe aan de gebruikerservaring en komen ook nogal onnatuurlijk over. Google vindt daarom de relevantie van een link heel belangrijk (de topical authority). Je kan bekijken of een ander domein relevantie heeft met betrekking tot jouw website door gebruik te maken van tools zoals SEMrush. Wanneer een website op heel veel zoekwoorden rankt die relevant zijn voor jouw bedrijf, dan heeft dit domein een goede Topical Authority in vergelijking met jouw website.

Anchor tekst

De anchor tekst is nog steeds belangrijk. Je wilt dat de tekst een goede beschrijving geeft van hetgeen waar de link naartoe leidt. Op die manier zullen mensen er eerder op klikken wat positief is, maar het is ook goed zichtbaar. Je kan kiezen voor een exacte match, een gedeelte match, een merk-match, een Call-to-action match of gewoon een URL. De eerste optie is het beste, de laatste de minste.

Dit zijn een aantal elementen die een grote invloed hebben op jouw SEO. Er zijn echter nog een boel andere linkbuilding technieken die eveneens een grote invloed hebben. Het is dus belangrijk om je in dit onderwerp te blijven verdiepen. Zeker omdat er regelmatig veranderingen plaats vinden. SEO wordt gezien als het ingewikkeldste onderwerp binnen online marketing, aangezien er zoveel factoren van invloed zijn. Met deze tekst weet je wat de belangrijkste zijn, en heb je een goede basiskennis om te gaan beginnen met linkbuilding!