Handige tips om jou google ads account te optimaliseren!

Google ads is een hele nuttige manier om klanten te vergaren. Waarom? Omdat mensen specifiek op zoek zijn naar iets. Dat betekent dus dat ze al een intentie hebben om wat te gaan kopen. Je hoeft minder moeite te doen om ze over de streep te trekken.

Aan de andere kant kan het ook heel gemakkelijk zijn om veel geld te verspillen met Google ads. Het is namelijk een vrij prijzig medium. Soms komt het voor dat 1 klik op je pagina al een paar euro kost! En van de mensen die op je pagina belanden, zal maar een beperkt aandeel overgaan tot een aankoop. Je begrijpt zelf dat de kosten op die manier snel kunnen stijgen.

Gelukkig zijn er manieren om dit te voorkomen. Het is belangrijk dat je het account blijft optimaliseren. Alleen op die manier zorg je ervoor dat je Google ads winstgevend wordt en blijft! In dit artikel lees je een aantal handige optimalisatie methodes.

Goed zoekwoordenonderzoek

Iedereen weet wel dat het belangrijk is om relevante zoekwoorden uit te zoeken, zoekwoorden die aansluiten bij de producten die je verkoopt. Je wilt namelijk alleen de juiste traffic naar je website halen. Anders betaal je geld voor iets waar je niets aan hebt.

De meeste mensen weten dit, maar er zijn nog een heleboel handige tools die je kunt gebruiken om de beste zoekwoorden te vinden, waar bijna niemand wat van afweet. Je hebt bijvoorbeeld SpyFu, hiermee kun je nagaan, of spioneren, welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken. Dit is natuurlijk superhandig, vooral wanneer jij weet wat jouw succesvolste concurrenten zijn.

Gebruik een Remarketing list for search ads (RLSA)

Een ander goed idee dat je kunt gebruiken, zijn remarketing lists for seach ads. Sommige zien hier het nut niet van in, maar het is heel handig. Je moet er dan natuurlijk wel op de juiste manier gebruik van maken. Een tactiek die je kunt toepassen met behulp van een RLSA is het effectief bieden op brede zoekwoorden. Normaal gesproken is het niet erg verstandig om gebruik te maken van brede zoekwoorden. Je kunt hier namelijk het nodige geld mee verspillen. Echter, in combinatie met een RLSA pakt dit heel anders uit.

Met een RLSA kan je ervoor zorgen dat brede zoekwoorden alleen vertoond worden aan mensen die al een keer op je advertentie hebben geklikt. Van deze mensen weet je dus al dat ze interesse hebben. Het is dan best de moeite waard om ze ook met veel andere zoekwoorden te benaderen.

Je marketing funnel

Het is soms een goed idee om je zoekcampagnes te combineren met display campagnes. Waarom? Zoekcampagnes richten zich alleen op de onderste helft van de funnel. Dat wil zeggen, er worden alleen maar mensen benaderd die een hoge intentie hebben om iets te kopen. Dit is natuurlijk waar het hoogste ROI behaald kan worden. Dit is in feite de beste methode om winst te behalen. Alleen het is niet altijd mogelijk om al je budget te spenderen aan de onderkant van de funnel.

Soms moet je aan de bovenkant geld uitgeven, om op die manier meer traffic te krijgen aan de onderkant. Hier is een display campagne uitermate geschikt voor, omdat display advertenties over het algemeen een stuk minder prijzig zijn.

Verschillende CTAs horen bij verschillende fases in de funnel

Bij het schrijven van je CTA’s hoor je ook altijd rekening te houden met de fase van de funnel waar je klanten zich in bevinden. Mensen die nog nooit van je bedrijf gehoord hebben benader je anders dan loyale klanten. Vaak hebben onbekende bijvoorbeeld helemaal geen zin om persoonlijke informatie achter te laten. Deze moet je dus niet benaderen met een CTA zoals: Maak een persoonlijke afspraak. Het is beter om een andere aanpak te hanteren. Geef ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om vrijblijvend een brochure te downloaden.

Focus op de belangrijkste metrics

Met online marketing is het altijd heel belangrijk om te focussen op de belangrijkste metrics. Je kunt wel heel veel stil staan bij KPI’s zoals CTR of Quality Score, maar uiteindelijk draai het om je ROI, of wanneer je dat niet kan berekenen, de kosten per conversie.

Het focussen op de juiste metrics, zorgt ervoor dat jij de juiste beslissingen neemt. Beslissingen waar je daadwerkelijk echt iets aan hebt. En daar doe je het uiteindelijk voor. Je wilt resultaat behalen.

Hou rekening met het juiste tijdstip

Je kunt in Google Ads ook gemakkelijk verschillende tijdstippen met elkaar vergelijken. De resultaten zijn uit te splitsen per maand, week, dag of zelfs per uur. Als blijkt dat op een bepaald tijdstip veel betere resultaten behaald worden, dan is het logisch om op dit tijdstip je biedingen te verhogen. Is er daarentegen een tijdstip waar je advertenties erg slecht presteren, dan is het wellicht een goede keuze om niet meer te adverteren rond deze tijd. Door hier constant aandacht aan te besteden, optimaliseer je jouw campagnes voortdurend.

Biedingen veranderen

Je kan dus biedingen aanpassen per moment van de dag. Maar er zijn nog heel veel andere factoren waarbij je eveneens je biedingen kunt aanpassen. Je kan bijvoorbeeld per locatie een ander bod doen, verder is het mogelijk om te kijken naar de demografie van je websitebezoekers. Zodra jij ziet dat mannen of vrouwen veel vaker wat kopen, dan kan je daar ook je biedingen op aanpassen. Het is ook mogelijk om een aanpassing te doen per apparaat, computer of mobiel dus.

Een andere mogelijkheid is om bepaalde groepen uit te sluiten of juist meer te bieden. Het is verstandig, wanneer jij succes wilt hebben met online marketing, om deze groepen eerst te observeren. Doe vervolgens pas een aanbieding wanneer jij weet (dus gemeten hebt) wat de invloed is van deze observatiegroepen op de resultaten.

Google Ads optimalisatie is nooit af

De belangrijkste les om in je hoofd te prenten, wanneer jij je bezighoudt met online marketing: het optimaliseren is nooit helemaal af. Je zal altijd moeten kijken of er nog zaken zijn die verbetert kunnen worden. Blijf dus actief bezig met het managen van je accounts!