Hoe zorg je voor meer engagement op je Instagram kanaal
Tegenwoordig zijn Social Media heel belangrijk voor elke marketeer en elk marketingbedrijf. Met behulp van deze kanalen kan je mensen bereiken, je ‘brand’ opbouwen, zien wat er leeft onder je doelgroep en nog veel meer. Er zijn veel verschillende Social Media kanalen. Instagram is een van de bekendste en belangrijkste tegenwoordig. Waarom is Instagram zo geschikt voor marketing? Dat komt omdat het engagement op dit kanaal een stuk hoger ligt. Er is een veel grotere kans dat mensen je berichten zullen liken, delen of opslaan. Toch zijn er nog veel mensen en bedrijven die moeite hebben om berichten te creëren die een reactie uitlokken bij hun volgers. In dit artikel lees je hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Waarom is engagement eigenlijk belangrijk voor een marketeer?
Waarschijnlijk weet je wel wat engagement betekent in relatie tot Social Media. Het gaat hier puur om de reacties van jouw volgers op je berichten. Of ze nou een opmerking plaatsen, of je bericht liken, dit telt allemaal mee. Waarom is engagement zo belangrijk? Je doel van je Social Media is het bereiken van je volgers. Ze moeten je content zien, en deze ook waarderen. Wanneer je een hoop engagement hebt, dan weet je dat je op de goede weg zit en je volgers tevreden zijn met de content die je aanbiedt. Verder is het zo dat je berichten die een hoog engagement hebben, meer vertoond worden. Je weet waarschijnlijk wel dat niet elk bericht dat je post, door al je volgers gezien wordt. Wanneer een post veel engagement heeft dan is de kans groter dat het, bij bijvoorbeeld Facebook, hoog in de tijdlijn van mensen geplaatst wordt. Kortom, er zijn genoeg redenen om te werken aan het engagement van je posts, maar hoe pak je dat aan? Met onderstaande tips wordt je marketing versterkt.
Hoe zorg je voor meer engagement op Instagram?
De eerste stap om meer engagement te verkrijgen is het kiezen van het juiste kanaal. Je kunt het beste voor Instagram gaan. Bij een Facebook is de kans dat je volgers überhaupt je posts zien vrij laag, bij Instagram ligt de kans een stuk hoger. Toch verschilt ook op Instagram per bedrijf hoeveel mensen reageren. Gelukkig zijn er genoeg strategieën die je kunt toepassen, om je engagement omhoog te krikken, en op die manier je marketing te verbeteren.
Gebruik de juiste hashtags!
Een gemakkelijke strategie die je kunt toepassen op je Instagram kanaal is het gebruik maken van de juiste hashtags. Uit onderzoek is gebleken dat dit je engagement met wel 12,6% kan laten stijgen! Het mooie is dat dit ook een vrij gemakkelijk karweitje is. Er zijn maar een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Op die manier kan je heel simpel je marketingstrategie versterken.
Ten eerste moet je altijd gebruik maken van relevante hashtags. Je moet iets gebruiken dat aansluit bij jouw kanaal. Heb je bijvoorbeeld een badkamerwinkel met exclusieve producten? Dan is een hashtag zoals #Luxe Badkamers een goed idee. Je wilt ook altijd een hashtag gebruiken, waar veel op gezocht wordt. Hierdoor is de kans natuurlijk een stuk groter dat mensen je kanaal bezoeken.
Het is eveneens belangrijk dat je rekening houdt met het aantal hashtags dat je gebruikt. Het moeten er niet te veel zijn omdat dit spammy overkomt, en omdat de inhoud van je post dan niet goed weergegeven wordt. Het moeten er natuurlijk ook niet te weinig zijn, want je wilt wel mensen bereiken. De meeste profielen gebruiken over het algemeen maximaal 7 hashtags.
Spoor mensen aan om actie te ondernemen
Het ligt misschien voor de hand, maar toch zijn er veel bedrijven die het niet doen, het aansporen van je volgers om een actie te ondernemen. Dit is misschien wel de simpelste manier om gauw meer engagement te genereren op je Instagram. Je kunt bijvoorbeeld een vraag stellen over de foto die je post. Iets als: ‘Wat vinden jullie eigenlijk van dit product’, zorgt ervoor dat mensen eerder geneigd zijn om een opmerking achter te laten. Het is ook mogelijk om een poll te maken. Je plaatst bijvoorbeeld een aantal foto’s van verschillende producten achter elkaar, en vraagt mensen welke zij het mooist vinden. Wanneer je gebruik maakt van de poll-functie, kunnen mensen gemakkelijker reageren en zullen ze dit ook eerder doen. Het is ook handig dat je op deze manier erachter komt wat de voorkeur heeft van jouw doelgroep. Wat voor elke marketeer natuurlijk essentieel is.
Maar er zijn ook heel veer andere manieren om reacties uit te lokken. Je kunt bijvoorbeeld een prijsvraag maken. Hierbij deel je een prijs uit, het liefst een product uit je eigen assortiment, aan een van de mensen die jouw pagina delen en liken. Op die manier zorg je voor meer engagement, maar tegelijkertijd promoot je ook jouw product. Dit is dus een win-win situaties. Natuurlijk zit hier wel een prijskaartje aan, je zal een product weg moeten geven. Toch hoeft dit helemaal niet veel te kosten, en je krijgt er ook veel voor terug. Een hele handige manier dus om jou marketing te verbeteren.
Een consistente aanpak is heel belangrijk!
Wanneer je berichten gaat plaatsen op Social Media is het heel belangrijk dat dit op een consistente wijze gebeurt, zowel qua inhoud als tijdstip. Wanneer je een post maakt heeft het tijdstip wanneer je dit plaatst een groot effect op het resultaat. Op sommige tijden zullen volgers eerder reageren dan op andere. Het is dus heel belangrijk om erachter te komen op welke tijden jouw volgers reageren, en dan op een consistente manier op dit tijdstip te posten. De inhoud moet eveneens consistent zijn. Wanneer jij constant de toon van je berichten verandert dan zullen mensen in de war raken en afhaken. Ze begrijpen niet meer waar jouw merk voorstaat en wat ze kunnen verwachten. Consistentie is niet alleen belangrijk op je Instagram kanaal, al jouw marketing moet consistent zijn. Je kunt bijvoorbeeld niet jezelf op facebook op een hele andere manier presenteren dan op Instagram en op je website. Hierdoor raakt de consument in verwarring en weten ze niet meer wat ze van je bedrijf kunnen verwachten.
Wij hebben je veel geleerd over Instagram engagement, gebruik dit om je marketingstrategie te verbeteren!