Google ads editor: een behulpzame en geavanceerde tool

Google ads is nog steeds het belangrijkste wapen in het arsenaal van een online marketeer. Waarom? Dat komt omdat het conversiepercentage voor dit soort advertenties hoger ligt dan bij bijvoorbeeld social media ads.

Dat is eigenlijk ook wel logisch wanneer je er over nadenkt. Google ads advertenties zijn gericht op mensen die een bepaald zoekwoord gebruiken. Deze mensen zijn actief op zoek naar een product of informatie. Wanneer jij geeft waar ze naar op zoek zijn, dan is de kans natuurlijk hoog dat ze converteren.

Aan de andere kant werken social media ads op een andere manier. Hier krijgen mensen advertenties te zien wanneer zij bijvoorbeeld leuke filmpjes aan het bekijken zijn, of met hun vrienden communiceren. Vaak zitten mensen op zo’n moment helemaal niet te wachten op een advertentie. Als gevolg zullen ze minder snel op de advertentie drukken en minder snel converteren. Voordeel is wel dat je op Facebook heel gericht een bepaalde doelgroep aan kan spreken.

Uiteindelijk is het voor een ondernemer belangrijk dat hij of zij veel winst maakt. Vaak gaat een hogere winst hand in hand met een hogere omzet. Google ads kan bijdragen aan een hogere omzet omdat het conversiepercentage een stuk hoger ligt dan bij andere online marketingvormen. Vandaar dat veel ondernemers heel erg van Google ads houden.

De basis van Google ads is heel eenvoudig om te begrijpen. Maar wanneer jij de basisprincipes begrijpt, betekent dat niet dat jij er ook goed in bent! Veel mensen zijn best instaat om een Google ads campagne op te zetten. Echter, vele kunnen deze niet omzetten in een succes. En daar ligt nu juist het gevaar. Op die manier is er een kans dat je veel geld verspilt zonder resultaat te behalen.

Wanneer jij serieus aan de slag wil gaan met Google ads, dan is het dus verstandig om je ook in de wat meer geavanceerde strategieën te verdiepen. In dit artikel bespreken we er een aantal. Met deze informatie kun jij gemakkelijker successen boeken.

Google ads editor

De Google ads editor is een hele handige tool. Het is gratis om te downloaden, dus wij raden ook zeker aan om dit te doen. Wat zijn de voordelen van de Google ads editor?

Het besparen van tijd

Ten eerste kun je er heel veel tijd mee besparen. Je kunt met behulp van de editor bulk aanpassingen doen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een bepaalde advertentie te kopiëren naar andere campagnes en advertentiegroepen. Dit is natuurlijk een veel efficiëntere methode, dan alles handmatig opnieuw uitschrijven.

Je kunt ook gemakkelijk veranderingen aanbrengen in meerdere accounts. Dit is met de normale Google ads software een stuk moeilijker. Je kunt verder statistieken bekijken over meerdere campagnes gecombineerd. Al met al zijn dit hele handige features.

Een andere mogelijkheid is om effectief negatieve zoekwoorden te beheren. Wanneer jij een lijst hebt met negatieve zoekwoorden, dan kun je deze makkelijk toepassen op verschillende accounts. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een lijst hebt met standaard negatieve zoekwoorden die voor alle accounts toepasbaar zijn. Je kunt bijvoorbeeld denken aan zoekwoorden met het woord ‘gratis’ erin verwerkt. Er zijn maar weinig webshops die willen adverteren op een zoekwoord met het woord ‘gratis’ ervoor. Vaak zijn mensen die zo’n woord intypen namelijk opzoek naar gratis producten op bijvoorbeeld marktplaats, of gratisoptehalen.nl dit is natuurlijk niet interessant voor een bedrijf qua adverteren.

Je kunt offline werken

Ten tweede kun je offline werken in de Google ads editor. Dit is verschrikkelijk handig omdat je bijvoorbeeld kunt werken wanneer je in het vliegtuig zit en je geen internetverbinding hebt. Toch is dit niet het grootste voordeel.

Het is ook superhandig dat je wijzigingen niet automatisch live gaan. Hiervoor moet je namelijk eerst op de post knop drukken. Je kunt dus eerst al je wijzigingen nog even nalopen of door iemand anders laten nakijken voordat je ze in werking stelt. Hierdoor is de kans op het maken van fouten minder groot.

Het is ook handig wanneer je samenwerkt met stagiaires of als je nieuwe werknemers hebt. Deze hebben nog niet dezelfde kennis, of zijn nog niet gewend aan de manier van werken van jouw bedrijf. Je wilt dit soort personen liever niet live aan je Google ads laten werken. Dan is er namelijk niet meer de mogelijkheid om hun werk te controleren. Met behulp van de Google ads editor kun je voorkomen dat het kwaad al geschied is voordat je kunt ingrijpen.

Hoe werkt de Google ads editor?

De Google ads editor is heel gemakkelijk om te gebruiken. Bovenin vind je de toolbar. Je kan hier bijvoorbeeld een nieuw account toevoegen. Hier kun je ook veranderingen die je hebt aangebracht in de editor in de echte Google ads software posten. Verder zijn er allerlei statistieken van het account dat je kunt bekijken.

Tree view

Linksboven vind je de tree view. Hier kun je een bepaalde account, campagne of advertentiegroep selecteren. Door op het pijltje te drukken kun je een menu uitklappen om deze aandachtig te bekijken.

Type list

Onder de tree view, tref je het type list aan. Hier heb je zelfs nog meer mogelijkheden om dingen te selecteren. Je kunt bijvoorbeeld alle zoekwoorden in een advertentiegroep selecteren.

Data view

In het midden vind je de data view. De inhoud die je hier aantreft hangt af van hetgeen dat je in het type list hebt geselecteerd. In de dataview kun je alles nog aandachtiger bestuderen.

Edit panel

Tot slot heb je nog het edit panel, hier kun je veranderingen toepassen. Hoe werkt dit precies? Je selecteert eerst een advertentie, een advertentiegroep of een campagne in de data view. Vervolgens kun je hier veranderingen in aanbrengen. Het edit panel vind je helemaal rechts in je scherm.

Nu weet je het een en ander over de Google ads editor. Natuurlijk zijn er nog veel meer functionaliteiten en mogelijkheden. Het is een goed idee om dit product te downloaden, het is tenslotte volkomen gratis.

Verder kun je het dan op je gemakje bestuderen om te kijken of er interessante functionaliteiten voor jou bijzitten.