Belangrijkste marketing trends
Wat zijn de belangrijkste marketing trends van de komende jaren?
In de afgelopen decennia is marketing ingrijpend veranderd. Dit heeft met name met de opkomst van het internet te maken. Er zijn een flink aantal nieuwe kanalen gekomen waarmee je jouw (potentiele) klanten kunt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan mobiele telefoons en Social Media. Verder is het ook een stuk gemakkelijker geworden om de resultaten van jouw marketing campagne te meten. Met tools zoals Google ads heb je perfect inzicht in het succes van jouw marketingtactieken. De marketing van bedrijven verschuift steeds meer naar online, hoewel offline aspecten nog steeds een rol spelen natuurlijk. Dit proces is door de coronapandemie nog eens versnelt, aangezien mensen hierdoor steeds meer online producten aanschaffen. Het is dus belangrijk om na te gaan wat de marketing trends zijn voor de toekomst en hoe je hier het best op in kunt spelen.
Influencer marketing is een marketing trend die steeds belangrijker wordt
Mensen brengen steeds meer tijd door op het internet. Met name de populariteit van Social Media is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Als marketeer is het dus interessant om hier te adverteren en mensen te bereiken. Het enigste probleem is dat potentiele klanten worden bedolven onder een stortvloed van informatie en amusement. Het is daarom heel lastig om als bedrijf de aandacht te trekken, deze vast te houden en uiteindelijk mensen aan te sporen om een aankoop te doen.
Influencers kunnen helpen om deze problemen op te lossen. Allereerst zijn zij erg bekend, waardoor ze eerder de aandacht trekken van mensen. Verder hebben zij talloze fans, mensen die erg geïnteresseerd zijn in wat de influencers te zeggen hebben. Het is dus eveneens goed mogelijk om de aandacht vast te houden. Verder kijken veel mensen op tegen deze figuren, wanneer zij dus iets aanbevelen zal een persoon eerder geneigd zijn dit te kopen.
Mensen vertrouwen influencers, kies wel de juiste persoon voor jouw doelgroep
Natuurlijk is er ook de vertrouwenskwestie. Uit onderzoek blijkt al decennia dat mond-tot-mond reclame het meest succesvol is. Waarom? Mensen vertrouwen kennissen, vrienden en familie meer dan iemand die iets beweert op televisie of op het internet. Door gebruik te maken van influencers kun je een soortgelijke vertrouwensband creëren. (Potentiele) klanten kennen deze mensen namelijk en zullen jou en je bedrijf daardoor eerder vertrouwen.
Het is wel erg belangrijk dat jij kiest voor een influencer die bij jouw bedrijf past. Wanneer jij energydrankjes wilt verkopen voor een jonger publiek is het onverstandig om een influencer van 80 jaar oud te gebruiken. Jouw doelgroep kan zich namelijk niet identificeren met zo’n oud persoon. Ook past zo iemand niet bij jouw merkwaarden. Je wilt een energiek en stoer imago creëren, waar een ouder iemand natuurlijk niet goed bij past. Het gebruik van influencers zal steeds belangrijker worden, het is dus een marketing trend om rekening mee te houden.
Maak gebruik van snippets
Wanneer jij een vraag intypt in Google krijg je meestal bovenaan de pagina gelijk een antwoord op jouw vraag, gevolgd door de link naar de website waar je verder kunt lezen. Ook staan bovenaan de pagina meestal een aantal vragen achter elkaar die gerelateerd zijn aan jouw oorspronkelijke vraag. Ook deze leiden naar een website als je op de URL drukt. Dit zijn snippets. Het is dus als bedrijf zijnde heel erg waardevol als jouw website hier weergegeven wordt. Je staat namelijk helemaal bovenaan en mensen zijn vaak ongeduldig, ze bekijken alleen de bovenste resultaten. Als jij dus bovenin weergegeven wordt heb je een enorme voorsprong op je concurrenten. Er zijn een aantal manieren om de kans te vergroten om op deze posities terecht te komen. Het is bijvoorbeeld verstandig om in teksten op jouw website wat beknopte opsommingen op te nemen. Google is heel erg fan van deze stukjes informatie en gebruikt deze vaak om bovenaan de pagina weer te geven. Er zijn nog meer mogelijkheden om jouw website als snippet op Google te krijgen. Deze technieken zijn gemakkelijk te vinden op het internet. Doe dus verder onderzoek naar deze marketing trend.
Schrijf authentieke content!
Er is een overvloed aan informatie op het internet. Mensen worden bedolven onder informatie, en weten vaak niet meer wat ze wel en niet moeten geloven en wat wel of niet waardevolle content is. Ze weten vaak ook niet waar ze moeten beginnen. De enigste manier om hun aandacht te trekken en vast te houden is door het schrijven van originele en authentieke content die gericht is op hun behoeftes. Zo weet je zeker dat jouw websitebezoekers tevreden zullen zijn, en is de kans veel groter dat ze overgaan op een aankoop.
Ook Google begrijpt de wensen van de mensen. Zij spelen hier op verschillende manieren op in. Een van de methodes is het negeren van content. Vroeger probeerde Google alle pagina’s op het internet te indexeren. Tegenwoordig hebben ze deze droom opgegeven. Zij willen alle relevante en kwaliteit content indexeren. Pagina’s van lage kwaliteit worden niet geïndexeerd. Wat valt er onder lage kwaliteit? Vooral 13 in een dozijn pagina’s worden niet gewaardeerd door Google. Als jij dus al jouw content van andere pagina’s overneemt, zal dat geen succes opleveren. Het is belangrijk om origineel te zijn en toegevoegde waarde te leveren. Wanneer jij je aan deze marketing trend houdt dan zal je steeds hoger in Google komen te staan.
Google mijn bedrijf wordt steeds meer gebruikt
Google verandert voortdurend, dat moet natuurlijk ook wel in deze snel veranderende samenleving. De gebruikerservaring is ook anders dan vroeger. Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld, wanneer je naar iets zoekt, Google snippets, Google Shopping en ‘Google mijn bedrijf ‘resultaten. Mijn bedrijf is het vlak wat je meestal rechtsboven ziet, en waar informatie over een bedrijf wordt gegeven, zoals openingstijden, reviews en de website. Het is een heel groot vlak wat erg opvalt en waar veel mensen op klikken. Het is dus belangrijk om hier te staan. Gelukkig zijn er nog veel bedrijven die geen gebruik maken van deze functie, waardoor de concurrentie niet zo hoog is. Andere diensten van Google, zoals Google ads zijn wel erg concurrerend. Maak dus gebruik van deze mogelijkheid door een Google mijn bedrijf account aan te maken!
Dit zijn een aantal van de huidige marketing trends, wanneer je deze gebruikt zal je zeker meer succes boeken.